Owls: Wendolin’s Monocle (Intersections, 2022)

Owls. Kuva: Barry Horváth

Itävaltalainen pianotrio Owls kertoo lähestyvänsä albuminsa musiikkia käsitteen ”mesocosm” (olisiko suomeksi mesokosmos?) kautta. Kyse on luonnontieteellisestä koejärjestelystä, jossa liikutaan laboratoriokokeiden ja kenttätutkimusten välimaastossa. Mesokosmos on vaikkapa lasiastiaan tai kasvihuoneeseen rakennettu tila, joka jäljittelee luonnollista ympäristöä, mutta jota on kuitenkin mahdollista kontrolloida.

Mesokosmoksessa liikutaan aistein havaittavan makrokosmoksen ja tutkimusvälineillä tavoitettavan mikrokosmoksen välimaastossa. Yhtyeen mukaan ”Wendolin’s Monocle” kertoo kymmenellä pianisti Simon Oberleitnerin säveltämällä kappaleella tarinan nuoresta miehestä, joka monokkelinsa avulla kykenee pysäyttämään ajan sekä sulautumaan mikro- ja makrokosmokseen. Jotenkin näin kulkee ajatuksenjuoksu albumin taustalla, jos olen siitä mitään ymmärtänyt.

Toisaalta kuulijan ei ole mikään pakko tietää näistä ajatuksista yhtään mitään, sillä Owlsin musiikkia kelpaa hyvin kuunnella ilman informaatiota taustafilosofiasta. Owls on nykyaikainen taitava pianotrio, jonka soundissa sähköiset efektit tai preparoitu piano soivat akustisten instrumenttien rinnalla tasavertaisina elementteinä. Tällaiset keinot eivät ole nykyjazzissa mitenkään ennenkuulemattomia, mutta trio soittaa vähäeleisen musiikkinsa todella hienosti. David Ambroschin basson täyteläinen puun soundi, Konstantin Kräutler-Horváthin rumpujen laaja dynamiikka, Oberleitnerin klassisen kuulas piano ja hienovaraisen luonnollisesti toteutetut efektit on onnistuttu tallentamaan levylle tasapainoisesti. Muutamalla raidalla kuultavan Herbert Walser-Breussin trumpetti puhuttelee sekin.

Wendolin’s Monocle” on pitkälti hiljaisen melodista ja surumielistä musiikkia, kuten heti japanilaiseen kirsikkapuuhun viittaavalla avausraidalla ”Prunus Serrulata – And suddenly silence…”, jonka vieraileva laulusolisti Veronika Morscher koskettavasti tulkitsee. Vaikka Owlsin musiikki on usein helposti lähestyttävällä tavalla kaunista, se on samalla niin keskittynyttä ja vangitsevaa, että se kohoaa kirkkaasti pinnallisen pikkusievän yläpuolelle.

Owls ja ”Wendolin’s Monocle” kuuluvat blogin Vuoden valinnat 2022 -listalle.

Owls: Wendolin’s Monocle (Intersections, 2022)

Simon Oberleitner, piano, elektroniikka, David Ambrosch, basso‚ Konstantin Kräutler-Horváth, rummut, sampling + Herbert Walser-Breuß, kornetti, trumpetti, efektit, Veronika Morscher, laulu, puhe, Klaus Haberl, puhe

Owls: Blue Hour (Live Session)

Videon kappale ei ole ”Wendolin’s Monocle” -levyllä.

Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.