Kuulun siihen ikäpolveen, jonka lapsuuden ja nuoruuden mediamaailmassa oli vain kaksi radiokanavaa; vakavan asiallinen yleisohjelma ja välillä viihteen puolelle uskaltautuva rinnakkaisohjelma. Kevyemmän rinnakkaisohjelman puolelta kuului suomalaista iskelmää ja vanhaa tanssimusiikkia. Tässä nykyajan näkökulmasta katsottuna ahdistavan suppeasta tarjonnasta on mieleen painunut paljon vanhoja melodioita, joiden joukossa on tietenkin monia Toivo Kärjen sävellyksiä, ainakin “Hiljainen kylätie” ja “Vanhan veräjän luona” ovat sellaisia. Luulenpa, että Kärki ja muut iskelmäsäveltäjät ovat lopulta vaikuttaneet musiikkimakuuni enemmän kuin arvaankaan ja monet vanhat iskelmat kuulostavat yhä hienoilta ja vaikuttavilta.
Kärjen sävelmät, mukana nuo edellämainitut kaksi, ja niiden voima nousivat muistoista, kun kuuntelin vibrafonisti Panu Savolainen Toivo-trion (Savolainen, Teemu Viinikainen ja Jori Huhtala) ja Helsingin kaupunginorkesterin äskettäinen julkaistua livelevyä. Se äänitettiin jo marraskuussa 2015 Kärjen 100-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetyssä konsertissa. Koronan peruuttaessa konsertteja Savolainen palasi äänitysten pariin ja tuotti niistä käsillä olevan albumin.
Panu Savolainen, Mikko Hassinen, Marzi Nyman ja Timo Alakotila sovittivat konserttia varten Kärjen klassisia sävelmiä. Näin Kärjen musiikki joutuu yhtä aikaa sekä jazzyhtyeeen ja sinfoniaorkesterin käsittelyyn. Kun tuttuihin sävelmiin avautuu nyt uusia kuvakulmia, ylittävät tulkinnat kirkkaasti pelkän nostalgian. Nokkelan oivaltavasti sovitettu musiikki on viihdyttävää, komeaakin kuultavaa ja albumi kuuluu blogin kuuntelusuositusten joukkoon: Vuoden valinnat 2021.
Panu Savolainen Toivo & HKO: Kärki konsertissa (Doorbell Music, 2021)
Panu Savolainen, vibrafoni, Teemu Viinikainen, kitara, Jori Huhtala, basso + Helsingin kaupunginorkesteri kapellimestarina Jaakko Kuusisto
Vastaa