Amerikkalainen saksofonisti ja säveltäjä Darius Jones on äärimmäisen kiinnostava taiteilija. Hänen uralleen on tähän mennessä mahtunut niin suhteellisen selvästi jazzin kentälle asettuvia yhtyeitä ja levytyksiä kuin vaikkapa sukellus suoraan avantgarden syvään päähän vokaaliteoksella ”The Oversoul Manual” (AUM Fidelity, 2014). Siinä neljä laulajaa esittää Jonesin keksimällä kielellä minimalistista laulua, joka liikkuu jossain vanhan kirkkomusiikin tai Arvo Pärtin maailmoissa. (Jonesin urasta voi lukea tarkemmin Philip Freemanin erinomaisesta kirjasta ”Ugly Beauty”, s. 158.)
We Jazzin ja brooklyniläisen Northern Spyn yhteistyönä julkaisema ”fLuXkit Vancouver (its suite but sacred)” on Jonesin säveltämä neliosaisen teos, joka syntyi Vancouverissa toimivan Western Front -kulttuurikeskuksen tilauksesta. Western Front on toiminut 1970-luvun alusta ja keskittynyt monitaiteellisiin kokeiluihin ja avandgardeen, kuten vaikeasti määriteltävään ilmiöön nimeltä ”fluxus”, mihin sekä teoksen nimi että ensimmäinen kappale (”Fluxus V5T 151”) viittaavat. Levyllä soittaa Jonesin lisäksi vancouverilainen jousikvartetti ja lukuisista yhtyeistä ja levytyksistä tuttu rumpali Gerald Cleaver.
”fLuXkit Vancouver (its suite but sacred)” on erittäin vangitseva sarja, jonka saksofonin, jousisoittimien ja rumpujen omaperäinen yhtyesoundi imaisee kuulijan (ainakin keskittyneen) vastustamattomasti mukaansa. Otetaan esimerkiksi sarjan viimeinen osa ”Damon and Pythias”. Noin 17 minuuttia kestävä kappale alkaa jousien ja rumpujen vyöryvällä groovella, johon noin neljän minuutin tienoilla mukaan liittyvä alttosaksofoni tuo lisää voimaa. Lopulta musiikin kompleksinen jännite purkautuu suorastaan lempeästi keinuvaksi poljennoksi, jonka päälle Jonesin saksofoni ylväästi kohoaa.
Kun myös sävellyksen muut osat ovat rakenteeltaan yhtälailla lujia ja tunnelmaltaan tiheitä, on ”fLuXkit Vancouver (its suite but sacred)” kokonaisuudessaan hyvin intensiivinen teos. Darius Jones muistuttaa sikäli Henry Threadgillin kaltaisia hahmoja, että hän pystyy luomaan täysin omintakeisen musiikillisen maailman. ”fLuXkit Vancouver (its suite but sacred)” on väkevän kaunista musiikkia, jossa, avantgardeviittauksien rinnalla, myös musta musiikin vahva pohjavire on läsnä.
Darius Jones: fLuXkit Vancouver (its suite but sacred) (We Jazz & Northern Spy, 2023)
Darius Jones, alttosaksofoni, Jesse Zubot, viulu, Josh Zubot, viulu, Peggy Lee, sello, James Meger, basso, Gerald Cleaver, rummut
”fLuXkit Vancouver (its suite but sacred)” päätyi tämän vuoden kuuntelusuositusten listalle: Vuoden valinnat 2023.
Darius Jones ”Zubot” Animated Score
Darius Jones käyttää tavanomaisen nuottikirjoituksen rinnalla myös epäsovinnaisia ja kokeilevia merkintätapoja. Videolla seuraa sarjan toisen osan (”Zubot”) kulkua partituurista.
Vastaa