Sveitsiläinen rumpali Florian Arbenz aloitti alkuvuodesta levytyssarjan, jossa on tarkoitus julkaista kaksitoista levyä, keskustelua, kuten Arbenz levytyksiään kutsuu. Sarjan ensimmäinen osa äänitettiin viime vuoden marraskuussa ja äskettäin ilmestyi jo neljäs osa “Conversation #4 – Vulcanized“, joten Arbenz kumppaneineen on todella ahkeroinut levytysstudiolla.
Sarjan kaikilla levyillä esiintyy erilainen kokoonpano. (Lue lisää blogin aiemmista postauksista “Conversation #1” ja “Conversations #2 & #3”.) Neljännellä levyllä soittaa trio, jossa bassoa soittaa ranskalainen François Moutin ja saksofonia Maikel Vistel Kuubasta. Siinä missä “Vulcanized” on Arbenzin ja Moutinin ensimmäinen yhteinen projekti, on kuubalainen saksofonisti soittanut Arbenzin yhtyeissä ennenkin, esimerkikkinä Convergence-yhtyeen albumi, jota esittelin blogissa tuoreeltaan: “Convergence“. Alunperin tarkoituksena oli, että myös Vistelin veli trumpetisti Jorge Vistel olisi ollut mukana neljäntenä muusikkona, mutta hän joutui koronatartunnan vuoksi jättämään levytyksen väliin. Niinpä kvartetin sijasta levyllä soittaa monilta klassisilta jazzlevyiltä tuttu saksofonin, basson ja rumpujen trio.
Neljäskin keskustelu jatkaa aikaisempien keskustelujen linjoilla. Improvisaatioilla on musiikissa merkittävä osa ja soittajien keskinäinen rento ja välitön kommunikaatio välittyy kuulijalle asti. Musiikki asettuu epäilyksettä jazzin rajojen sisäpuolelle, minkä myös levylle valitut viisi lainakappaletta osoittavat. Thelonious Monkilta mukaan on poimittu “Bemsha Swing” ja “Hackensack” ja Joe Zawinulilta “Scarlet Woman” Weather Reportin ohjelmistosta. Levyn päättää Bill Evansin viileän kaunis “Waltz For Debby“, joka minun korvissani liittyy kuitenkin aina Monica Zetterlundin versioon “Monikas vals“.
Aivan oma lukunsa on saksofonisti Eddie Harrisin säveltämä ja Miles Davisin tunnetuksi tekemä “Freedom Jazz Dance“. Siitä on Arbenzin keskustelusarjassa tähän mennessä tehty jo kolme jännittävän erilaista ja vertailevaan kuunteluun houkuttelevaa versiota.
Levyllä kuullaan vielä yhdet sävellykset mieheen Vistelin veljeksiltä ja Moutinilta. Maikel Vistelin monivaiheinen “Pandemia” on valitettavan ajankohtaisesta nimestään huolimatta lähes valoisa kappale, jossa trio paikoin lentää kevyen vaivattomasti. Jorge Vistelin säveltämä “Closer” on kulmikas bebop-henkinen teema, kun taas Moutinin “A Soothing Thrill” on herkkä balladi, jolla säveltäjän basson lämmin soundi pääsee kauniisti esille. “Conversation #4 – Vulcanized” on svengaavaa ja lämmintä akustista jazzia, joka vielä ehti mukaan Valon kuvia -blogin vuoden 2021 kuuntelusuositusten joukkoon: Vuoden valinnat 2021.
Florian Arbenz: Conversation #4 – Vulcanized (Hammer Recordings, 2021)
Maikel Vistel, saksofonit, François Moutin, basso, Florian Arbenz, rummut
Vastaa