Nubbenin levyt – Taiteilija Lars-Gunnar Nordström jazzkeräilijänä

Taitelija Lars-Gunnar Nordström (1924-2014) eli Nubben oli abstraktin kuvataiteen ja nimenomaan konkretismin keskeisiä nimiä Suomen taiteessa. Hän oli myös tunnettu jazzlevyjen keräilijä, jonka kokoelma on eräs Suomen laajimmista. Suomen Kansalliskirjaston huomaan tallennetulla kokoelmalla on mittaa lähes sata metriä. Se tarkoittaa noin 11 000 LP-levyä, kolmisensataa singleä ja EP-levyä, vajaat tuhat savikiekkoa, 3600 cd-levyä, satoja c-kasetteja, neljäsataa videota, kuvia, levyluetteloita, konserttiohjelmia, kirjoja ja lehtiä.

Kansalliskirjasto on julkaissut Nordströmin kokoelmaa esittelevän kirjan, jonka on kirjoittanut tutkija Janne Mäkelä. Kirjan kauniista ulkoasusta vastaa Maara Kinnermä. Mäkelän tekstin lisäksi kirjassa on Matti Laipion katsaus jazzlevymerkkeihin ja Pekka Gronowin artikkeli jazzlevyjen keräilyn merkityksestä.

Kirjassa Mäkelä käy läpi Nordströmin kokoelman syntyvaiheet 1940-luvun levyjen niukkuudesta LP-levyjen kulta-aikaan, cd-levyn tuloon ja viimein keräilyn hiipumiseen saakka. Mielenkiintoista on myös jazzin ja Nordströmin taiteen välisen suhteen pohdiskelu. Rytmi-lehden haastattelussa vuodelta 1983 Nordström hahmottelee musiikin ja taiteen suhdetta: ”Jollain tavoin kokisin maalaukseni musiikiksi silmille”. Olli ja Markku Valkosen toimittamassa teoksessa “Suomen taide 6. Nykyaika” (WSOY, 1982) Nordströmin taiteesta todetaan: ”Kun elementit hänen teoksissaan kohtaavat vastavoimansa, syntyy samanaikaisesti sekä tilan tuntu että dynaamisen liikkeen vaikutelma”. Luonnehdinnassa on varmasti jotain jazzin olemusta tavoittavaa.

Sujuvasti kirjoitetussa kirjassa on monia anekdoottimaisia juttuja levyjen keräilijän joskus pakkomielteisestäkin maailmasta. Kirjasta paljastuu, että ehkä hieman yllättäen Nordström ei koskaan kuunnellut musiikkia maalatessaan. Musiikin kuuntelu oli hänen mielestään näet aivan oma, keskittymistä vaativa, puuhansa. Selväksi tulee Nordström mieltymys amerikkalaiseen jazziin, erityisesti bebopia edeltäneeseen swingiin, vaikka hän arvosti esimerkiksi Ornette Colemanin free jazzia. Eurooppalaisesta jazzista Nordströmin suosiossa oli oikeastaan vain ruotsalainen jazz ja Django Reinhardtin kitaraswing.

Nubbenin levyt” on ulkoasultaan erittäin onnistunut ja sisällöltään erittäin kiinnostava teos varsinkin jazzlevyjen ystäville. Kaikille muille se tarjoaa kiinnostavan ja tuoreen näkökulman Suomen sodanjälkeisten vuosien kulttuurihistoriaan.

Kirjan pääsee lukemaan pdf-tiedostona Kansalliskirjaston julkaisuarkistosta Doriasta: Nubbenin levyt. Suosittelen kuitenkin fyysistä kirjaa, sen verran hienosta teoksesta on kysymys.

Janne Mäkelä: Nubbenin levyt – Taiteilija Lars-Gunnar Nordström jazzkeräilijänä. Kansalliskirjaston julkaisuja nro 85. (Kansalliskirjasto 2019)

Kuvia Nordströmin tauluista on käytetty TUM Recordsin levykansissa.

Share
Kategoria(t): Jazz, Kirjat Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.