
Laulaja Sanna Ruohoniemi esiintyi viime kesänä ruotsalaisen yhtyeensä kanssa Torniossa Kalottjazz & Blues -festivaaleilla. Tapahtuman päiväkonsertissa Ruohoniemi osoittautui raikkaan omaperäiseksi laulajaksi, jonka lauluissa jazz kietoutui yhteen kansanmusiikin ja hienojen äänikokeilujen kanssa. Nuorten muusikkojen yhteistyö toimi ja heidän innostuksensa välittyi lämpimästi kuulijoille. Yhtye soitti vielä talon orkesterina illan jameissa ja tällöin paljastuivat Ruohoniemen taidot jazzstandardienkin tulkkina.
Ruohoniemen toinen levy ”Start from Nothing” jakaantuu materiaaliltaan kahteen osaan. Levyllä on neljä sävellystä, joilla Ruohoniemen lauluääni soi yhtenä instrumenttina muiden joukossa. Näistä vaikuttavin on ”Day of Thirst”, free jazzinkin keinoja hyödyntävä tumma balladi. Varsinkin Joona Toivasen preparoitu piano ja David Bennetin saksofoni hallitsevat äänimaisemaa yhdessä kuulaan lauluäänen kanssa.
Loput neljä kappaletta ovat sitten lauluja tavanomaisessa mielessä. Tosin tulkinta eteläpohjalaisesta kansanlaulusta ”Luullahan jotta on lysti olla” yhdistelee molempia lähestymistapoja. Jazzmielessä perinteisin laulu ”Bakom fasaden” poikkeaa tyylillisesti muusta levystä ja on kuin aivan toisen levyn ohjelmistoa. Levyn päättää vaikuttavasti kaikesta turhasta riisuttu melankolinen ”Solivagant”, eräs hienoimmista viime aikoina kuulemistani lauluista. Pysäyttävästä lopusta huolimatta levystä jää mieleen hieman hajanainen vaikutelma.
Sanna Ruohoniemi on niitä nuoria muusikoita, joiden musiikkia ja uraa kannattaa seurata. Niinpä varauksista huolimatta ”Start from Nothing” nousee kuuntelusuositusten joukkoon -listalle.
Sanna Ruohoniemi: Start from Nothing (Eclipse Music, 2018)
Sanna Ruohoniemi, laulu, Erik Tengholm, trumpetti, David Bennet, alttosaksofoni, Joona Toivanen, piano, Arvid Jullander, basso, Simon Andersson, rummut

Vastaa