Vuoden valinnat 2024 – 12+2

Valon kuvia -blogin perinteinen Vuoden valinnat -listaus on täällä taas! Koska valinta tarkoittaa väistämättä rajaamista, päätin tällä kertaa rajata valintani vain niihin levyihin, joita olen käsitellyt blogissa vuonna 2024.

Olen toki kuunnellut muitakin hienoja levyjä. Niitä löytyy vuoden aikana täydentyneeltä laajemmalta kuuntelusuositusten listalta: “Vuoden valinnat 2024”.

Valitsemani kaksitoistai levyä ovat aivan satunnaisessa järjestyksessä. Levyn nimessä on linkki postaukseen, jossa levy on tarkemmin esillä. Vuoden valintoihin pääsi mukaan myös kaksi kirjaa, jotka löytyvät postauksen lopusta.

Kaksitoista levyä

Wishamalii: Al-Bahr (Nordic Notes, 2024)

Kari Ikosen säveltämää nimikappaletta leimaa jyhkeän tummasävyinen groove, johon Ikosen moog punoo jännittävän bassokuvion. Kappale huipentuu Nemat Battahin dramaattiseen sanattomaan lauluun. Toinen yhtä vaikuttava laulu on Battahin säveltämä surumielinen “Impressions of Deir Al-Balah”, joka kertoo säveltäjän äidin lapsuudenmaisemista kovia kokeneella Gazan alueella. 

Lina Nyberg: Lost in the Stars (Hoob Records, 2024)

Lina Nyberg on koonnut uuden yhtyeen ja levyttänyt sen kanssa albumillisen Kurt Weillin sävellyksiä, joiden joukkoon kolme Nybergin omaa kappaletta solahtavat luontevasti. Nyberg on valinnut levyn musiikin Weillin uran molemmilta kausilta, neljä kappaletta 1920-luvulta ja loput kolme 1940-luvun tuotannosta.

Albert  Ayler Reawakened: Albert Ayler Reawakened (Eclipse Music, 2024)

Joukko suomalaisia jazzmuusikoita (+ yksi italialainen saksofonisti) on julkaissut tuplalevyn verran Albert Aylerin musiikkia tai Aylerin musiikista inspiroituneita kappaleita nimellä ”Ayler Reawakened”. Albumin ensimmäinen levy on konserttiäänitys ja toinen on tallennettu studiossa.

Tomasz Stańko Quartet: September Night (ECM, 2024)

Vaikka kyse on Tomasz Stańkon johtamasta yhtyeestä, Stańkon musiikista ja Stańkon levystä, ei nuorten muusikoiden trio, pianisti Marcin Wasilewski etunenässä, jää missään vaiheessa pelkän säestäjän rooliin, kun trumpetistin ja trion yhteispeli luon alati elävää, musiikki tuntuu lentävän ja liikkuvan aivan vapaana virtauksena.

Hot Heros: Kammin Jaaretti (Puro Recordings, 2024)

Pitkään yhdessä soittaneen trion musiikki rakentuu pitkälti Ville Rauhalan ja rumpali Janne Tuomen luoman jäntevän poljennon varaan. Sille pohjalle kelpaa Sami Sippolan rouhealla saksofonillaan yhdistää sekä free jazzin polttavaa intensiteettiä että samalla maanläheistä melodisuutta.

Frank Carlberg Large Ensemble: Eulogy for Thelonious (Sunnyside Records, 2024)

Pianisti Frank Carlbergin big band -albumi ”Elegy For Thelonious” kunnioittaa nimensä mukaisesti Thelonious Monkin muistoa ja musiikkia. Carlberg ottaa Monkin musiikin omien sävellystensä lähtökohdaksi lainaamalla Monkilta sieltä täältä ”soluja ja sirpaleita” ja säveltää niiden pohjalta uusia sävellyksiä.

Olli Ahvenlahti: Mirror Mirror (We Jazz, 2024)

Olli Ahvenlahti on säveltänyt kaikki levyn kahdeksan kappaletta, jotka kaikki kelpaisivat pelkistetyn ja tarkoituksenmukaisen jazzsävellyksen malliesimerkiksi. Sävellykset ovat sopivasti vaihtelevia ja niistä muodostuu vangitseva kokonaisuus, jonka suomalaisen nykyjazzin eturivin muusikoista koostuva yhtye vakuuttavasti toteuttaa.

Black Diamond:  Furniture Of the Mind Rearranging (We Jazz, 2024)

Vinyylialbumina tuplalevyn mittainen ”Furniture Of the Mind Rearranging” jakaantuu kahteen osaan. Ensin kolmen levypuoliskon mittainen ”Furniture Of the Mind” esittelee koko kvartetin musiikkia ja lopuksi ”The Mind Rearranging”, täyttää neljännen levypuoliskon kahdella saksofoniduetolla.

Ainon: Within (We Jazz, 2024)

Ainon-kvartetti jatkaa vuonna 2020 ilmestyneen erinomaisen debyyttialbuminsa viitoittamalla tiellä ja hienosäätää aiemmin syksyllä ilmestyneellä toisella levyllään omintakeista jazzin ja nykymusiikin fuusiotaan.

Borderlands Trio: Rewilder (Intakt Records, 2024)

Levyn pisin raita, ”Lost Species”, kestää peräti 23 minuuttia ja matkan varrelle mahtuu niin hypnoottista groovea kuin lähes perinteistä svengiäkin, Kris Davisin pianoa sekä preparoituna että vapaana soivana, Eric McPhersonin  moni-ilmeisiä lyömäsoitinsoundeja ja Stephan Crumpin maanläheistä bassonsoittoa.

Amirtha Kidambi’s Elder Ones: New Monuments (We Jazz, 2024)

Amirtha Kidambin tapa käyttää ääntään tuo ajoittain mieleen Abbey Lincolnin raivon Max Roachin ”We Insist” -albumin triptyykin ”Protest”-osassa, vaikka tyylillisesti Kidambin musiikissa on kyse täysin erilaisesta musiikista.

Elin Forkelid: Songs to Keep Your Company On A Dark Night  (Sail Cabin Records, 2024)

Forkelid mainitsee levynsä innoittajaksi trumpetisti Kenny Wheelerin hienon ”Angel Song” -albumin (ECM, 1997). Niinpä myös Forkelidin levyllä soittaa kvartetti, johon kuuluu saksofonisti, trumpetisti, kitaristi ja basisti, siis ei rumpalia tai lyömäsoittajaa. Kokoonpano (ja tieto sen esikuvasta) ohjaa kuulijan odotuksia vahvasti kamarimusiikin suuntaan.

Kaksi kirjaa

Freeman, Philip: In the Brewing Luminous: The Life & Music of Cecil Taylor (Wolke Verlag, 2024)

Freeman on nähnyt valtavasti vaivaa kaivaessaan Taylorin esiintymisiä vuosikymmenten ajalta, mutta vielä vaikuttavampaa on kirjoittajan paneutuminen Taylorin laajaan levytystuotantoon. Freeman on taitava kirjoittaja ja hän onnistuu kuvaamaan Taylorin musiikkia yllättävän hienosti ja monipuolisesti.

Salo Markku: Orjalauluista hiphoppiin – mustan musiikin sielua etsimässä (Aviador, 2024)

Markku Salo kokoaa kirjaansa tulokset vuosikymmeniä kestäneestä jazzin ja mustan musiikin hengellisyyden opiskelusta. Osin vaikealukuinen tiiliskivi (noin 500 sivua) on kuitenkin ansiokas teos. Se tuo suomen kielelle paljon sellaista mustan musiikin historiaa, jota ei aikaisemmin ole ollut mahdollista suomeksi lukea. Se tarkastelee musiikkia näkökulmasta, josta kulttuurin ilmiöitä on ollut epämuodikasta tarkastella, siis hengellisyyden ja uskonnollisen etsimisen näkökulmasta.


Posted

in

,

by

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.